Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder


...en bewonder!


Ramses Shaffy getypeerd door:
Acda & de Munnik * Ad Visser * Albert Mol * Albert Verlinde * Alderliefste * Annemarie Oster * Arjan Peters * Bart Peeters * Bart van der Weide (Racoon) * Bas Steman * Beau van Erven Dorens * Bløf * Blossom Dearie * Boudewijn de Groot * Bram Vermeulen * Cees van der Pluijm * Chris Pilgram * Claudia de Breij * Cor Franc * Dimitri van Toren * Drs. P. * Edith Huijer * Elly & Rikkert * Frans Halsema * Fred Florusse * Friso Wiegersma * Gerard Alderliefste * Gerard Cox * Gerrit den Braber * Guus Vleugel * Haye van der Heyden * Heddy Lester * Heere Heeresma * Henk van Gelder * Herman Pieter de Boer * Herman Snellen * Herman van Veen * Huub van der Lubbe * Ingrid Valerius * Ischa Meijer * Jaap van der Merwe * Jacques Klöters * Jeroen Zijlstra * Jeroen Krabbé * Job Cohen * Johan Anthierens * Joop Admiraal * Karel Glastra van Loon * Kees Fens * Kick van der Veer * Kitty Courbois
(klik hier voor bewonderaars L t/m Z)


Sommigen hebben hem zónder woorden geportretteerd.

Anderen hebben op hun eigen wijze zijn nummers vertolkt, of lieten zich door hem inspireren bij het maken van eigen nummers.

Veel fans hebben plakboeken aan hem gewijd.

En... er lopen vele jonge Ramsesjes rond!

Ramses Shaffy is ook herhaaldelijk 'en publique' onderscheiden, o.a. met:
een Edison (1967), de Louis Davidsprijs (1971, voor 'Zing, vecht...'), een Gouden Tulp (1976, met Liesbeth), een Zilveren CJP (1977), een Gouden Harp (1980), de Ronde Lutherse Kerk Prijs (1981), een eervolle vermelding op het televisiefestival van Montreux (1981, voor programma 'Liesbeth & Ramses', met Liesbeth, geregisseerd door Bob Rooyens), de Premio Ondas (1981, ook voor 'Liesbeth & Ramses'), een hommageconcert tijdens het Amsterdams Kleinkunst festival (1994), een Gouden Kalf (2002, voor de documentaire 'Ramses'), een Koninklijke Onderscheiding in de orde van de Nederlandse Leeuw (2002), de Blijvend Applaus Prijs (2002), de Zilveren medaille van de stad Amsterdam (2002), een overzichtstentoonstelling schilderijen in Rotterdam (2002), de Radio 2 Zendprijs (2003, uitgereikt tijdens een Galavoorstelling in Koninklijk Theater Carré), een Ramses Shaffy Filmmarathon in Het Ketelhuis te Amsterdam (2004), de Edison Oeuvre Prijs (2006), een borstbeeld in de Amsterdamse Stadsschouwburg (2007), een zomerzegel (2010).

Van 1968 tot 1988 was het Amsterdamse Shaffy Theater naar hem vernoemd.

De maker van deze site begon in februari 2003 een digitale 'fanpagina', die al snel van vele bijlagen werd voorzien en inmiddels al meer dan tweehonderdduizend keer is bezocht. Bart Bovee heeft daarvoor een pakkend intro gemaakt. En velen hebben iets in het bijbehorende gasten- c.q. logboek geschreven. Ramses zelf bijvoorbeeld, om maar iemand te noemen! En Olga Duijm, die een column aan hem wijdde.


(Foto: Daan Bartels)


allez-hop!!!!


Acda & de Munnik

(advertentie Ramses Gala in diverse kranten, 9 maart 2003:)

"Shaffy is: Passie, Ontroering, Heimwee, Weerzien, Liefde, Nog meer liefde, Feest, Muziek, Zang. De enige echte chansonnier van Nederland."

BEGIN


Ad Visser

(tegen de webmaster, 31 mei 2006:)

"Het lied en het eigen Zijn moeten wat mij betreft volledig samenvallen. Je moet geen kunstjes doen. Het meest interessant vind ik het wanneer iemand kan doen wat hij is. Je moet je liedjes kunnen ademen, zoals Ramses."

BEGIN


Albert Mol

(over Ramses' musical 'Olé la Marquerita' in 'Naakt in de orkaan', 2003:)

"De première was in De Brakke Grond. Tout Amsterdam kwam, en alle gieren van de recensies waren er. Ik zat met Wim Sonneveld op de eerste rij. En ik kan je vertellen dat ik tot op de huidige dag nog nooit zo gelachen heb. Als het nu zou spelen... nee, ik geloof dat de mensen er nu nog niet aan toe zijn. Het was drie keer zo gek als gek."

BEGIN


Albert Verlinde

(tegen de webmaster, 14 september 2004:)

"Ik heb altijd veel naar zijn muziek geluisterd, vooral in de periode dat ik studeerde en me vaak eenzaam voelde in de grote stad. Het lied 't Is stil in Amsterdam spreekt me dan ook zeer aan. Als mens betekent Ramses zeer veel voor me. Hij is een creatieve krachtbron waaraan velen zich kunnen laven. Je eigen weg gaan, dat willen we toch allemaal. En ja dat spelen met de roddelbladen wat Ramses altijd deed, heb ik dankbaar overgenomen. We moeten het allemaal niet belangrijker maken dan het is."

BEGIN


Annemarie Oster

(in de Volkskrant, 14 juli 2000:)

"Bij Ramses voelde ik me altijd wat ongemakkelijk. Ik wist nooit hoe ik tegemoet moest komen aan al die energie."

(in 'Sjans: lichtzinnige herinneringen', 2002:)

"Jarenlang was ik verliefd op Ramses Shaffy, van mijn dertiende tot en met mijn vijftiende. 'Un premier amour ne s'oublie jamais, s'oublie jamais, s'oublie jamais.' (...) Wat een verademing, dat feest na al die saaie Gijbregt-monologen (...) toen die knappe jeune premier opkwam (kort tevoren nog mijn moeders lievelingstoneelschoolleerling) veerde ik op. Wat een moderne broer Arend! Daar was iedereen het over eens. En ook dat er niets mankeerde aan die zangstem. (...) Die jongen van Shaffy, zo noemde mijn vader [Guus Oster, directeur van de Nederlandse Comedie, sh] de nieuwe aanwinst. Nou ja aanwinst... Nu eens kwam dat getalenteerde stuk ongeluk niet opdagen op een repetitie omdat er 'een paard onder de tram had gelegen', dan weer was hij tijdens diezelfde Gijsbregt zijn kleedkamer uit-, het Leidseplein op- en een kroeg ingelopen, dit ten koste van Arends laatste opkomst. Maar het meest moet het hanige directeurtje zich hebben geërgerd aan de unanieme verliefdheid op die jongen van Shaffy - nog biseksueel ook! -, mijn moeder [actrice Ank van der Moer, sh], eens zijn vrouw, voorop."

(eveneens in 'Sjans', over de oudere Ramses:)

"Al van verre zie ik hem zitten op een van zijn stamterrassen in de Amsterdamse binnenstad, de lange benen over elkaar, het grijze hoofd achterover, een Casanova in ruste.
Na zijn uitbundige ontmoeting schuif ik aan zijn tafeltje en kruip in dat gezicht waarvan ik iedere expressie uit mijn hoofd ken. Meestal lacht die oudejongensmond, maar soms opeens helemaal niet meer: Het is verdomd alweer haast herfst, zie ik hem denken (in de woorden van lievelingsdichter Lodeizen)."

BEGIN


Arjan Peters

(in de Volkskrant, 28 augustus 2003:)

"Was hij alleen de gelukzalige vagebond, dan hadden we hem nooit zo stevig in ons hart willen sluiten. Het is zijn kwetsbaarheid die hem met de toehoorder samenbrengt. Daarom blijven we doorgaan hem massaal te bewonderen."


(in de Volkskrant, 9 oktober 1997:)

"Hij nam plaats achter de piano, pingelde een eind weg, vroeg zich hardop af in welke toonsoort hij in hemelsnaam bezig was, legde uit hoe ingewikkeld het is te denken om drie voetpedalen, nieste, kuchte, mummelde, hoestte, giechelde, gromde, vroeg verschoning omdat hem een openingsregel ontschoten was, ontspoorde halverwege nog een keer, moduleerde herhaaldelijk levensgevaarlijk, en zong, vocht, huilde, bad, lachte, werkte en bewonderde: precies wat we hadden kunnen verwachten, maar tegelijkertijd griezelig van onvoorspelbaarheid."

BEGIN


Bart Peeters

[collectie Daan Bartels:]

"Ik kijk op tegen mensen als Mick Jagger en Ramses Shaffy die - hoe vals ook - de hemel kunnen opentrekken."

BEGIN


Bart van der Weide, zanger van Racoon

(gelegenheidsblog op www.ad.nl, 6 mei 2007:)

"Op het Almere-festival horen we het einde van Ramses Shaffy's concert. Fantastisch hoe deze bejaarde legende z'n publiek nog steeds beroert. Alle respect."

BEGIN


Bas Steman

(in 'Naakt in de orkaan', 2003:)

"Ogenschijnlijk een oude man. Vanbinnen een jongensboek met een open einde."

(tegen de webmaster, 31 januari 2004:)

"Heel spiritueel aan hem is de acceptatie van alles wat hij tegenkomt. Zeker niet stoïcijns, maar hij kan het altijd aan. Zo van: 'als het minder mooie er niet was, zou het andere minder prachtig zijn.' Dat is levenskunst."
(klik hier voor het hele interview)

BEGIN


Beau van Erven Dorens

(in Wintertijd, 26 oktober 2003:)

"Ik heb mijn studententijd als het ware doorgebracht met Ramses Shaffy. Ik zat in een band en maakte daarvoor ook van die Ramses Shaffy-teksten. Het werd dan helaas een beetje 'opgerockt' met heel slechte rockmuziek. Die band was ook niet echt fantastisch, maar ik zat verder de hele dag alleen maar naar Ramses Shaffy te luisteren, het liefst huilend. Ik zat het ook allemaal luidkeels mee te zingen."

BEGIN


Blossom Dearie

(de Amerikaanse jazz-zangeres, die eind jaren zestig met Ramses optrad, reageerde in januari 2004 als volgt op mijn vraag of ze zich Ramses nog herinnert:)

"Ramses had such a distinctive laugh. (...) I think Ramses is one of the most gifted musician/songwriters in the music world. His melodies are wonderful, I don't understand Dutch but I am sure the lyrics are first class. As a performer he is definitely first class--a world class artist and I am crazy about him."

BEGIN


Boudewijn de Groot

(in de Volkskrant, 9 maart 2003:)

"Ik bewonder Ramses' grenzeloze vrijheid, die zó vanzelfsprekend overkomt dat je onherroepelijk gelooft net zo vrij te kunnen zijn."

(in de VPRO Gids, 25 september 2004:)

"Pastorale werd nadrukkelijk geschreven voor Ramses en Liesbeth, niet voor mezelf en een zangeres. Ik heb bij het schrijven niet alleen rekening gehouden met Ramses, maar was me er ook volledig van bewust dat ik het nooit zo zou kunnen zingen als hij, omdat ik die overrompelende energie en 'bombast' mis die hij nu eenmaal heeft."

BEGIN


Bram Vermeulen

(in 'Naakt in de orkaan', 2003:)

"Shaffy is oer! Is mateloos echt! Ook in zijn beleving. Zijn vrolijkheid, zijn melancholie, alles is echt, niets is geleend!"

"Die man bedánkt zijn publiek als geen ander. Geen formele buiging, nee, hij dankt écht. Hij is mateloos dankbaar. En dat draagt hij over. Om alles. Grandioos. Het is één brok overdracht en vrijheid."

BEGIN


Cees van der Pluijm

(in een column uit okt. 2001:)

"De waanzinnige teksten van Shaffy, de opzwepende muziek, de weemoed, de warmte en de liefde - alles droeg bij aan een nieuw gevoel, een gevoel van hoop en vertrouwen, dat het goed zou komen met ons, met de maatschappij, met de mensheid."

BEGIN


Chris Pilgram

(tegen de webmaster, 7 oktober 2005:)

"Al dat exorbitante gedoe waar hij nogal eens van is beschuldigd, daar heb ik nooit zoveel van gemerkt. Wat we deden was puur muziek maken en op pad gaan in Amsterdam, vele uren achter elkaar. Dat was erg leuk, maar ook erg inspirerend en leidde vaak tot mooie dingen."
[...]
"Ramses heeft verschillende kanten, waaronder wat hij zelf noemt het morgengebeuren: als hij uren en uren is doorgegaan, de nacht voorbij is, de ochtend gaat komen, dan ontstaat er wel eens een stemming van verstilling, afstand, buiten de wereld staan. Als hij in die stemming gaat spelen krijg je soms wat melancholieke klanken. Ik heb in de keuze uit het materiaal en bij het realiseren van die elpee ervoor gewaakt dat die kant niet teveel de overhand kreeg. Ik geef de voorkeur aan de enorme open kant die hij ook heeft, de barokke kant van Ramses die ik zo ongelofelijk prachtig vind. Maar dat is persoonlijk, een ander zal daar weer heel anders over denken."
[...]
"Bij Ramses had je vaak de ongereptheid van het totale omdraaien van de realiteit. Dat heb ik altijd erg in hem bewonderd."
(klik hier voor het hele interview)

BEGIN


Claudia de Breij

(in Studio, 6 december 2003, gevraagd naar haar mooiste plaat:)

"Ik ga voor Ramses Shaffy, voor Dag en nacht van eind jaren zeventig, zijn rijkste periode als zanger en als liedjesschrijver, vind ik. Hij heeft een fantastisch gevoel voor troost, door extatisch blije liedjes te maken en door te laten horen 'Het is voor mij ook niet makkelijk.' Dat contrast vind ik mooi."

BEGIN


Cor Franc

(op 11 oktober 2005 tegen de webmaster:)

"Muzikaal is hij niet Amerikaans, maar echt Europees. Zijn invloeden komen uit Europa. Hij is in Nederland opgegroeid, maar zijn de wortels zijn Russisch, Pools, Slavisch. De blues zit er ook in, dat is Amerika. Zijn teksten vind ik op het niveau van Amerikaanse standards, zoals Cole Porter, Laurence Hart en Irvin Berlin ze schreven. Shaffy weet gewone, emotionele dingen heel bijzonder te verwoorden, terwijl je geen moeite hoeft te doen om het te begrijpen. Hij heeft een beeldspraak vaak... de oude man schuifelt schimmig in de mist: je bent meteen thuis!
Ik vind hem dus passen in de traditie van Amerikaanse tekstschrijvers, maar hij wijkt in die zin af, dat alle eerste regels van z'n liedjes je meteen tussen je ogen raken. Je bent meteen thuis, weet meteen waar het over gaat. 'Ik schrijf je deze brief uit New York'; 'Ik had jou als een deur achter me dichtgedaan'; 'De wereld heeft me failliet verklaard'; 'De oude man schuifelt schimmig door de mist'. En dan weet hij toch een liedje lang de aandacht vast te houden, een verhaal te vertellen, terwijl je eigenlijk al gelijk weet waar het over gaat. De Amerikanen bouwen nogal eens naar het einde toe en herhalen in een refreintje vaak weer wat ze al eerder hebben gezongen. Dat doet Shaffy bijna nooit, die blijft vertellen, tot het einde aan toe.
Dat is ook waarom het zo moeilijk is om dat repertoire in te studeren. Je kunt niet terugvallen op herhalingen, het is steeds weer nieuw. In die zin neemt hij ook internationaal een unieke, eigen positie in. We moeten er heel erg trots en zuinig op zijn, dat dit tot ons erfgoed behoort.
Er zou meer vertaald moeten worden in goed Engels, zoals dat met Sammy gebeurd is. Het zou het buitenland in moeten."
(klik hier voor het hele interview)

BEGIN


Dimitri van Toren

(schreef in 1976 het nummer 'Kijk eens daar gaat Ramses voorbij', na een avondje stappen met Wim De Craene en Ramses:)

Hij danst op het koord en staat op één hand
In de nok van het circus hoog en riskant
Aiiiiii......hij stort naar benee
Oh gelukkig, goddank, het valt nogal mee

Kijk eens daar gaat Ramses voorbij
Hij balanceert tussen droevig en blij
Tussen nu en later en altijd maar weer
Iedere keer en tegen keer

(rongongdeediedee-rongoldeedeedong
diediediedeldee-rongoldeediedong)

De stad is zijn keuken en het land zijn tuin
Het theater een wereld die draait om zijn duim
Heeeeey.. Ramses nog an toe
Wanneer spelen we samen onder jouw hoed

Kijk eens daar gaat Ramses voorbij
Zo te zien de koning te rijk
Met een hoofd vol plannen alleen voor vandaag
Maar of hij ze uitvoert da's nog de vraag

(rongongdeediedee-rongoldeedeedong
diediediedeldee-rongoldeediedong)

Regenmakers, alchemisten en een tovenaar
Duivels wat een feest (of Duivels van een feest?)
alles loopt hier door elkaar
Heeey... kijk nou eens wie daar is
Als je praat van de duvel
daar hebben we Ramses

Kijk eens daar gaat Ramses voorbij
met een viool van diedeldomdij
Met een prisma en een regenboog
Dus lieve mensen we houden het droog

(rongongdeediedee-rongoldeedeedong
diediediedeldee-rongoldeediedong)

(met dank aan Bert Klop, Roelien Kurc en Jan Vliegen)

BEGIN


Drs. P.

(in 'We zullen doorgaan', 1994:)

Het was in de roemvolle tijd van Jacques Brel
Zowel als - de enkeling weet dat nog wel -
De schrijfster Françoise Sagan

En 't was in een pand aan het Thorbeckeplein
Een welbekend avondontspanningsterrein
Daar speelde het Shaffy Chantant

Geen grote bezetting, maar krachtig effect
Dat had het publiek al zeer spoedig ontdekt
Ze waren artiesten pur sang

En Ramses... wel, iedereen voelde zich jong
Wanneer hij zijn lyrische liederen zong
(Dit heet in het Frans tour de chant)

Ik zie het nog steeds als een feest
Dat ik daar te gast ben geweest

BEGIN


Medisch secretaresse en goede vriendin Edith Huijer

(in de Nieuwe Revue, najaar 2002:)

"Ramses zegt vaak onzin. Vooral als hij mensen zat is."

(geciteerd in 'Naakt in de orkaan', 2003:)

"Ramses weet altijd weer mensen uit te pikken die voor hem rennen, die alles voor hem doen, en ze doen het nog met liefde ook! Maar hij geeft ook zoveel liefde terug, het is een wisselwerking. Hij geniet zo van de kleine dingen: warmte, liefde, aandacht, twee armen om hem heen; dat is het allerbelangrijkste. Geen gezeik en gedoe. Hij pikt die types er ook meteen uit."

"Officieel kun je helemaal niet herstellen van die ziekte die hij heeft... Korsakov. Hij heeft zo'n sterk lichaam, zo'n sterke geest, dat hij ook hierin weer afwijkt."

BEGIN


Elly & Rikkert

(tegen de webmaster, 26 november 2009:)

"Hij bracht voor ons uit Amerika de eerste elpee mee van Joni Mitchell, waarvoor we hem nog altijd dankbaar zijn."

BEGIN


Fred Florusse

(tegen de webmaster, 9 oktober 2005:)

"Ik ben een grote fan. De manier waarop hij leeft en dat omzet in muziek is zeer inspirerend. Ik heb zelf ook teksten geschreven. Als je dan zijn muziek hoort denk je: laat dat ritme en rijmschema nou maar eens los, het gaat erom wat je voelt! Die man is groot! Ik ben altijd jaloers op hem geweest. Voor Don Quichocking was Ramses een voorbeeld. We deelden dezelfde kroeg: de Gelaghkamer. Opeens keken we dan soms allemaal naar de deur. Dan kwam Ramses binnen. Het leek wel of die man een magnetisch veld om zich heen had. En nog!"

BEGIN


Friso Wiegersma

(schreef in augustus 2001 'De Zanger en zijn Lied over Ramses:)

Hij is on-hollands, dat is zeker waar
En hij had lef, hij brak uit elke kooi
Op het toneel wist hij je mee te slepen
Met z'n talent en hij was jong en mooi

Hij heeft de pest aan normen en fatsoen
Want hij is een romanticus van aard
Die groots en die meeslepend wilde leven
Hij was de ridder op het witte paard.

Maar toch, maar toch dat zijn bijkomstigheden
Die mettertijd vergaan in het verleden

Waar het uiteindelijk om gaat
Zijn al die feiten niet
Maar wat daarboven staat, apart,
Wat zonneklaar als wit op zwart
Staat afgetekend in zijn hart,
Wat altijd blijven zal van hem
Dat zijn die liedjes en die stem
De zanger en zijn lied.

Hij leefde gulzig, hij was roekeloos,
Meeslepend leven kost je soms de kop
De vlucht omhoog wil niet altijd meer lukken
En drinken lost per slot niet alles op.

Het uiterste wordt langzaamaan te ver
Het lijf gaat protesteren op den duur
Maar ondanks al het vallen en het opstaan
Is daar ineens dan weer dat oude vuur.

Want zingen is de passie van zijn leven
Dat is de liefde die hij echt kan geven.

Waar het uiteindelijk om gaat
Zijn die verhalen niet
Met wie hij dweilde door de stad
En wel of niet heeft liefgehad.
De fans, de populariteit,
De dolle geheimzinnigheid
Of hij genie was of chaoot
En de attracties van de goot
De vriendschap en de vijandschap
De roddel en de achterklap

Dat alles, alles gaat voorbij
Het gaat niet eens om U of mij
En of je van hem houdt of niet

Waar het tenslotte om zal gaan
Waardoor hij altijd blijft bestaan
Is hoe hij schreef en hoe hij zong
Want daarin blijft hij altijd jong
De zanger en zijn lied.

BEGIN


Gerard Cox & Frans Halsema

(in een liedje over roddels uit het programma 'Wat je zegt... dat ben jezelf', 1973:)

Laatst een feest bij Jacobien
Ramses liet er zijn piemel zien
Niet te geloven
En hij wees naar boven!

BEGIN


Gerard Alderliefste

(tegen de webmaster, na een gedenkwaardig gezamenlijk optreden in Zwolle, op 11 augustus 2006:)

"We zaten zelf op het podium gewoon aandachtig te luisteren naar wat er nu weer allemaal zou gaan gebeuren in zijn improvisaties. Een beetje als medemuzikant, maar vooral als toehoorders! Ik zag de ogen van bassist Arnd rood worden en voelde zelf ook van alles in me rondgaan: verbazing, emotie. Even zag ik hem in vol ornaat: z'n Egyptische klanken, woordgrapjes, niet-te-evenaren akkoordenkeuze - zwaar maar ook jazzy - plots een fragmentje Cantate erin (gejuich!): honderd procent Ramses!
[...]
Toen we hem op de terugweg aan z'n improvisatie herinnerden schaterde hij om z'n eigen grapjes, maar voegde daaraan toe: 'Tja, maar het kwam ook door de ménsen hoor!' Bescheiden, maar ook echt terend op al die vonken die hem op het podium worden toegeworpen: 'Daar kan je een heel léven van bouwen!'"
(klik hier voor een interview met Gerard Alderliefste)

BEGIN


Gerrit den Braber

(in 'We zullen doorgaan', 1994:)

"In die periode had Ramses veel problemen met de fiscus. En op een gegeven moment kwamen politie en belastingdienst bij hem langs om zijn inboedel in beslag te nemen. Het enige van waarde dat Ramses bezat was zijn vleugel en die wilde hij natuurlijk voor geen goud kwijt. Ramses ontving die mensen met allure. Hij zei: 'Heren, wat fantastisch dat u er bent, gaat u zitten.' Hij sleepte allerlei matrassen en drank aan en zette hen om de vleugel. Vervolgens zei hij: ik heb net een nieuw stuk gecomponeerd en daar moet u even naar luisteren, het heet 'Eens in de honderd jaar'. Ramses kreeg het voor elkaar dat die mensen, die voor iets totaal anders gekomen waren, rustig gingen zitten en het refrein luidkeels meezongen. Daarna zei Ramses: 'Nu begrijpt u waarschijnlijk wel dat ik deze vleugel niet kan missen.' Dat begrepen ze inderdaad en ze zagen meteen dat er verder niets te halen viel, dus ze zijn onverrichterzake vertrokken."

BEGIN


Guus Vleugel

(de tekstschrijver van het midden jaren zestig met Shaffy Chantant 'concurrerende' Lurelei-cabaret, tegen Herman Stok in 'Wie in het Nederlands wil zingen', Radio 2, ± 1985:)

"Wij vonden onszelf veel beter, interessanter en intelligenter, maar Shaffy, dat was eigenlijk best een heel aardig cabaret. Het was lyrisch poëtisch, had niets te maken met satire, wat wij deden. Totaal anders!"

BEGIN


Haye van der Heyden

(in een email aan de webmaster, 8 oktober 2009, met toestemming gepubliceerd:)

"Ik was jarenlang goed bevriend met Ramses tot ik merkte dat zijn flamboyantie eigenlijk gebaseerd is op extreem egocentrisme. [Staat er harder dan ik bedoel. Het is niet een negatieve vaststelling, maar juist een hele rustige.] Zoals dat bij velen die briljant zijn het geval is."

BEGIN


Heddy Lester

(tegen de webmaster, 3 oktober 2005:)

"We stonden een keer in Brabant, in een splinternieuw theater. Diezelfde avond moesten we optreden in een zaak van mijn vader die een jaar bestond, op het Leidseplein. Dus ik zei in Brabant tegen Ramses: 'Maak het niet te lang, anders redden we het niet meer om nog in Amsterdam op te treden.' Nee, dat zou hij niet doen. Hij kwam op en ging 'Het boek Lielje' voorlezen. Halverwege brak hij het af en riep: 'We hebben weinig tijd, hier is Heddy Lester!' Het publiek begreep er niets van. Het was ook nog eens zo'n avond dat hij alle decorstukken en microfoons omgooide, enfin, een puinhoop! Theaterdirecteur razend!"
Wij als een gek naar het Leidseplein gereden, waar iedereen op Ramses zat te wachten. Hij ging achter de piano zitten en zong: 'Wij mogen nooit meer terug. Heddy en ik mogen nooit meer terug. Naar Brabant. Heddy en ik mogen nooooooit meer terug... naar Brabant!' En vervolgens flikkerde hij met kruk en al achterover het podium af! [lacht] Dat was het enige wat hij die avond deed en de mensen vonden het het hoogtepunt van de avond! Wie kan zoiets doen? Alleen Ramses!""
(klik hier voor het hele interview)

BEGIN


Heere Heeresma

(achterin het boek 'De verloedering van Swieps', 1967:)

"Een juweel van een jongen met een enorme grandeur en een geweldige push. Betrouwbaar in z'n werk. Een zonnetje."

BEGIN


Henk van Gelder

(NRC Handelsblad, 2 mei 1994:)

"Zelden was er iemand in dit land die zo met zijn liedjes samenvalt als Ramses Shaffy. Alle facetten van zijn publieke persona zijn terug te vinden in wat hij de afgelopen drie decennia heeft gezongen: romantiek, dwaasheid, levenslust, uitbundigheid en introspectie. Zijn liedjes klinken alsof hij ze telkens in een keer op papier zette, inclusief de feilen die dat soms met zich meebracht, maar ze waren er waarschijnlijk niet beter op geworden als hij er langer aan had geslepen en ze hadden in elk geval de impulsieve kracht verloren die ze nu hebben."

BEGIN


Herman Pieter de Boer

(in 'We zullen doorgaan', 1994:)

"Van producer Eric Boom kreeg ik een bandje en bladmuziek van het lied 'Ma dernière volonté' in mijn maag gesplitst. 'Maak daar eens iets moois van voor Ramses, wil je? Kan het gauw, want we hebben verder alles al klaar en we zijn al aan het opnemen.' (...) Boom twee dagen later aan de telefoon: 'Nee, ik uh...' Na vier dagen rinkelde de telefoon, in het holst van de nacht, 3 uur 23. 'Zeg, ja, hé, hallo, Shaffy hier,' klonk de beroemde stem, 'ik zou toch wel verdomd graag... 'Er kwamen nog wat woorden uit, op de achtergrond allerlei geroezemoes, ik verstond de helft niet, klik, weg. Een half uur lang was ik zenuwachtig wakker, toen zakte ik uitgeput weg. De volgende middag! De volgende middag, de onvergetelijke volgende middag, ging ik mijn stalkamertje binnen, ik zette het bandje aan en uit en weer aan, en schreef in twintig minuten de tekst van 'Laat me'. Zo betoverend is Ramses.

LAAT ME (1978)

Ik ben misschien te laat geboren
Of in een land met ander licht
Ik voel me altijd wat verloren
Al toont de spiegel mijn gezicht
Ik ken de kroegen, kathedralen
Van Amsterdam tot aan Maastricht
Toch zal ik elke dag verdwalen
Dat houdt de zaak in evenwicht

Laat me, laat me
Laat me mijn eigen gang maar gaan
Laat me, laat me
Ik heb het altijd zo gedaan

Ik zal m'n vrienden niet vergeten
Want wie me lief is blijft me lief
En waar ze wonen moest ik weten
Maar ik verloor hun laatste brief
Ik zal ze heus nog wel ontmoeten
Misschien vandaag, misschien over een jaar
Ik zal ze kussen en begroten
Het komt vanzelf weer voor elkaar

Laat me, laat me
Laat me mijn eigen gang maar gaan
Laat me, laat me
Ik heb het altijd zo gedaan

Ik ben gelukkig niet verankerd
Soms woon ik hier, soms leef ik daar
Ik heb m'n leven niet verkankerd
'k Heb geen bezit en geen bezwaar
Ik hou van water en van aarde
Ik hou van schamel en van duur
D'r is geen stuiver die ik spaarde
Ik leef gewoon van uur tot uur

Laat me, laat me
Laat me mijn eigen gang maar gaan
Laat me, laat me
Ik heb het altijd zo gedaan

Ik zal ook wel een keertje sterven
Daar kom ik echt niet onderuit
Ik laat mijn liedjes dan maar zwerven
En verder zoek je het maar uit
Voorlopig blijf ik nog jouw zanger
Jouw zwarte schaap, jouw trouwe fan
Ik blijf nog lang, en liefst nog langer
En laat me blijven wie ik ben

Laat me, laat me
Laat me mijn eigen gang maar gaan
Laat me, laat me
Ik heb het altijd zo gedaan

BEGIN


Pleegvader Herman Snellen

(in Libelle, 1977; geciteerd in 'Naakt in de orkaan', 2003:)

"Hij gaat uit van vertrouwen en vaak denkt hij: Nou ja, als ik dan bedrogen word wat dan nog? Je leeft zo kort, moet je je daar zorgen over maken?"

BEGIN




Herman van Veen

(liedje uit 1994:)

RAMSES

Alles wat geschreven is vergaat
Alles wat gezongen is bestaat
Voor altijd
De melodie is vrij
Wars van de dingen
Bovenal

Niet de kroon
De keizer
Maar zijn gebaar
Waar wij voor knielen

Niet de laarzen
De generaal
Maar zijn angst
Waar wij voor schuilen

Niet de naam
De jaren
De stem
Die uit je strottehoofd ontsnapt
Als water
Schoon
Licht
Waarvoor ik val


(in advertentie voor Ramses Gala, in diverse kranten, 8 maart 2003:)

"Zag hem voor het eerst optreden in Scheveningen met Shaffy Chantant. Was negentien of twintig. Ben naar huis gegaan met een lichtje van binnen wat hij had aangedaan."


(bij de uitreiking van de Radio 2 Zendprijs, 10 maart 2003:)

"Als een rode draad loopt Ramses door mijn leven. Hij is me altijd tien jaar voor. Ik zag hem voor het eerst in de City bioscoop in Utrecht in een zwart-wit film met een mooie Kitty Courbois. Waar die film over ging, weet ik niet meer. Maar, dat hij erin speelde weet ik wel. Ik herinner me zelfs nog wat hij aanhad, hoe hij zat, praatte en deed. Een lange, slanke, intrigerende jongeman, die dingen leek te zien die anderen niet zagen. Een spannend mens van wonderlijke afkomst, voortdurend op zoek naar een vader. Soms stond er een foto in de krant van een groep acteurs. Altijd leek het dan alsof iedereen om hém heen stond. Was hij de laatste van rechts, dan stonden al die anderen naast hem, ook op tv. Het leek wel of hij scherper was, de lenzen van de camera's schoner waren als Ramses in beeld was. In het echt zag ik hem voor het eerst op een gracht in Amsterdam. Hij slenterde daar langs de huizen over een brug en verdween, in een café. Ik dorst niet naar binnen te gaan. Ben voor het raam blijven staan en heb tussen de gouden letters van Amstel-bier door geprobeerd een glimp van hem op te vangen. Jaren later, ik was toen al negentien, zag ik hem in Scheveningen voor het eerst optreden in Shaffy Chantant. Het heeft me geweldig ontroerd. Na afloop ben ik blijven wachten om hem te zeggen hoe mooi ik het vond, hoe mooi ik hém vond. Er was geen doorkomen aan. Mensen dromden om hem heen. Ik heb er een tijdje naar staan kijken en ben toen naar huis gegaan met een lichtje in mijn hart dat hij had aangestoken. Ramses ik ben geweldig trots dat ik jou deze prijs mag overhandigen, ik kom je halen..."
(met dank aan Chris, die deze tekst, die Herman op de grond liet vallen, van de ondergang gered heeft)


(op zijn weblog, op 10 maart 2005:)

Lieve Ramses Shaffy

Aan de vooravond van mijn 60e verjaardag
wil ik u bedanken
omdat ik mij realiseer
hoe groot uw betovering is.
De vonk die op mij oversloeg
na het zien van Shaffy Chantant in 19-onvergetelijk
was het laatste duwtje
dat ik nodig had te weten
wat ik zou willen worden.
Repeteer op dit ogenblik
Serge Reggiani's lied 'Laat me',
dat u als geen ander heeft vertolkt.
Mede daardoor word ik met mijn neus
op uw feiten gedrukt.
Denk met het grootste plezier terug
aan alles wat we samen deden.
Hoe we zongen en speelden
in de korte televisieserie 'Kussen'
die door de KRO voor de helft werd uitgezonden,
omdat de zender zich niet kon vinden
in de these dat macht niet alleen wordt gesymboliseerd
door een kroon of de pet van een generaal,
maar zeker óók door de muts van een kardinaal.
U speelde onvergetelijk in de opera Pol,
waarvoor Erik van der Wurff en ik
de muziek mochten schrijven,
ter gelegenheid van de opening
van de nieuwe Rotterdamse Schouwburg.
De lofzang die u over mij schreef
in dat nieuwe theatertijdschrift
staat in mijn ziel gekerfd.
Hakte u het hoofd af
in mijn speelfilm 'Nachtvlinder',
die voorlopig nog een kort leven lijkt beschoren.
Tijdens het Gala van het Nederlandse Lied
mocht ik u eren en omarmen
en dat doe ik met dit schrijven weer.
Omdat ik u nooit wil vergeten.

Hoogachtend,

Herman van Veen

BEGIN


Ingrid Valerius

(in 'Naakt in de orkaan, 2003:)

"Hij blijft het kleine jongetje op de trein, dat haal je niet meer uit hem... daarom ook die bindingsangst, terwijl hij er zo'n behoefte aan had... Dat is zijn eeuwige eenzaamheid."

BEGIN


Huub van der Lubbe

(tegen de webmaster, 31 mei 2006:)

"De passie, de hartekreten, die vind je alleen maar in de popmuziek. En bij Ramses!"

BEGIN


Ischa Meijer

(in De Nieuwe Linie, 15 feb. 1967:)

"Hij heeft iets ontzettends aardigs in z'n ogen, z'n gezicht, de manier waarop hij, schijnbaar onbestuurd, twee handen op je legt, uitsluitend primair (één seconde geconcentreerd) reageert"

BEGIN


Jaap van der Merwe

(in 'Nederlandse chansons', 1960:)

"Een wilde acteur, bezeten van toneel, maar ook van improviseren aan de piano en daartussendoor liedjes zingen, die in uitvoering en inhoud even aan de Franse chansonnier Gilbert Bécaud doen denken. Een vervaarlijke causeur en charmeur, die daar in zin liedjes en schilderijen (ja, óók dat!) geen geheim van wenst te maken."

BEGIN


Jacques Klöters

(in de inleiding van het 'Pluche-reeks' deel met Ramses' liedteksten, uit 2003:)

"Hij is het die dat nieuwe elan brengt waar zo lang naar gezocht was en dat in deze zanger de strijd aangaat met het cultuurpessimisme en gevoelens van zinloosheid en eenzaamheid die in de daarvoor liggende jaren door schrijvers als Anna Blaman, W.F. Hermans en Gerard Kornelis van het Reve onder woorden was gebracht. Zijn optimisme en elan vital is de scheppende kracht in Shaffy, veroorzaakt de enorme de enorme levenslust en voedt de alles doordringende liefde van hem voor mannen, vrouwen, kinderen, Amsterdam en ja, ook het door hem liefdevol bezongen eendje Maurits."

"In de jaren zeventig verandert er wat, het gevoel van een tekort, van een gemis wordt sterker in zijn liefdesliederen. Soms schetst hij de geliefden als wrakhout dat in de nacht tegen elkaar aan wordt gedreven. Het genot is dan het tijdelijk opheffen van het alleenzijn en de liefde is balsem tegen de eenzaamheid."

"Ramses is een eenmalig verschijnsel in onze cultuur, hij heeft ons laten horen hoe je kunt verlangen, hoe je kunt beminnen en hoe je kunt troosten."

BEGIN


Jeroen Zijlstra

(in de Volkskrant, 8 maart 2003:)

"Ramses sloeg mij, toen ik als voetballend dorpskind 'Sammy' hoorde, totaal uit het veld. Terwijl ik niet eens wist hoe het woord melancholie te spellen."


(in Kerk in Mokum, september 2010:)

"Net zo bepalend als Chet Baker is voor mij Ramses Shaffy geweest, met zijn 'Sammy'. Toen ik dat lied hoorde, wist ik dat er meer was. Ramses bracht puur Hollandse poëzie, maar dan gezongen door een vreemdeling. Iemand van Egyptisch-Russische origine, die eerst niet eens een Nederlands paspoort kreeg en die we nu beschouwen als Nederlands erfgoed. Omdat hij het leven bezong, het leven dat ook wij kennen, en het met zo'n overgave wist te bezingen. Hij ging er bijna kapot aan."
(met dank aan Roelien Kurc)

BEGIN




Jeroen Krabbé

(bij de KRO op Ned.1 in 'Nederland komt thuis', 4 april 2003:)

"Het is niet alleen charisma - dat heeft hij in hoge mate - het is zijn intuïtieve manier van zingen, van acteren, van.. Zijn!"


(bij uitreiking eerste exemplaar 'Naakt in de orkaan', 19 november 2003:)

"Ramses is onaangetast in zijn eigen universum!"

BEGIN


Job Cohen

(tegen de webmaster, op 9 oktober 2005:)

"Shaffy Chantant was een van mijn eerste elpees. Een van de mooie dingen van het burgemeester zijn, is dat je zo iemand dan tegenkomt. Een van de helden uit mijn jeugd! Hij vond het leuk dat ik hem onderscheidde met de Zilveren Medaille van de stad Amsterdam, ik vond het leuk dat ik het mocht doen!"

BEGIN


Johan Anthierens

(Over Shaffy Chantant in De Standaard, 29 november 1965:)

"Er wordt meeslepend ongedisciplineerd opgetreden, artiesten die op hun beurt wachten, doen dat soms in de zaal, kijken en applaudisseren mee met het publiek. Er wordt veel Engels, Frans en Nederlands gezongen. Het programma duurt dan ook drie uur, maar blijft zo lichtvoetig kwajongensachtig dat het geen moment verveelt. Meesterlijk is het vierstemmige nummer waarvan de tekst zich beperkt tot 'hahahaha', dat op de vreemdste toonhoogten drijft, zinkt en stijgt."

BEGIN


Joop Admiraal

(in 'Ramses, où est mon prince?', 2002:)

"Heel Amsterdam was verliefd op Ramses. Dat ik met hem was, was heerlijk voor mij. Het was ook moeilijk, er waren veel kapers op de kust.
Hij hield van mensen, maakte heel veel mensen blij."

"Ramses wilde niet gebonden zijn. Maar eigenlijk wilde hij toch altijd een vaste vriend. Hij wilde een veilige thuishaven."


Tegen de webmaster, 13 september 2005:

"In die tijd werd er nogal gedragen geacteerd: 'popom, popom, popom, popom'. Bij Ramses ging het van: 'pompepompepom...'. Die danste over de jambes heen! Dat heb ik van hem geleerd. Dat je er ritme aan geeft, niet alleen maar maat.
(klik hier voor de rest van het interview)

BEGIN


Karel Glastra van Loon

(in 'De Passievrucht', uit 1999:)

"In café de Kerk dronk ik twee glazen bier en luisterde naar een warrig gesprek tussen Ramses Shaffy en een verlopen vrouw met een piepkleine Yorkshire Terrier, die in haar handtas zat, en die zenuwachtig begon te piepen elke keer als de beroemde zanger en acteur zijn stem verhief. 'We spinnen zelf de draden van ons leven, maar God weeft het tapijt!'"

BEGIN


Kees Fens

(in de Volkskrant, 5 april 1997:)

"In 1955 was hij, net van de toneelschool, het wonderkind van de Nederlandse Comedie. Ik hoor nog een vriend van mij zeggen: er speelt nu een geniale Egyptenaar in Amsterdam. En hij schijnt ook nog geniaal piano te kunnen spelen. Maar zijn eigen ordeloze buitentheater en de schouwburgdiscipline, raakten natuurlijk met elkaar in conflict. Misschien is dit het aardigste aan hem: hij heeft nooit carrière willen maken."

"Hij kan leven of er geen wereld is, althans of de beperkingen ervan er niet zijn. Dat moet ook het gevolg zijn van een bijna heilige naïviteit, die in de Nederlandse cultuur nooit voorkomt, want die cultuur is praktisch en daarom uitgerekend."

BEGIN


Kick van der Veer

(in het VARA TV-magazine, juli 2001:)

"Ik vond Ramses en Liesbeth altijd zo sterk als duo, omdat zij zo uitstraalden dat ze van elkaar hielden en houden. Er was bij hen geen sprake van jaloezie. Dat ontroert mij. Maar ze hebben het nooit met elkaar gedaan, misschien dat dat veel verklaart."
(met dank aan Daan, die dit citaat tegenkwam)

BEGIN




Kitty Courbois

(tegen de webmaster, in oktober 2002:)

"Ik wilde alleen maar naar Amsterdam omdat Ramses daar zat. En Joop Admiraal. Joop en ik werken nog steeds met elkaar bij Toneelgroep Amsterdam, en we gaan iedere zondagmiddag op bezoek bij Ramses. Een vriendschap die bestaat vanaf 1960!"

BEGIN


(klik hier voor bewonderaars l t/m z)


allez-hop!!!!


Deze pagina heet 'en bewonder' en alle citaten getuigen inderdaad van (enorme) bewondering. Het geheel krijgt daardoor misschien een beetje het karakter van een hagiografie. Tsja, het valt ook niet mee om kritische geluiden te vinden. Zo die er al zijn, dan hebben ze bijna altijd met de alcohol te maken.
Laat in ieder geval duidelijk zijn: Ramses is gelukkig geen 'heilige', maar een mens!





Shaffy.nl
Ramses Shaffy Website Als het stormt in je hart, ga mee, ga mee...